Několik dní mimo signál, obklopeni nádhernou přírodou, bez starostí (skoro) a bez konkrétních plánů (skoro). Vyrazili jsme s Jonášem do Norska. Poslední rok mě Norsko začalo neskutečně lákat. Rozhodně za to může Terka a Johni, kteří mě namotivovali vším vyprávěním a třeba i tím, že jsem se s nimi tak trochu omylem přimotala na oslavy výročí Norska. Tečkou pak byly články od Elišky z Time to Fit. Od všech jsme dostaly tipy na to kam a jak vyrazit a plán byl na světě! Původně jsme chtěli doletět do Osla a tam si půjčit auto na celý road trip, ale nakonec bylo mnohem výhodnější vyjet autem už z Prahy. Můžete si totiž do auta napakovat spacáky, stan, všechno jídlo, vařič a další věci k přežití. Navíc auto půjčené v Norsku by byl skoro větší výdaj než celá naše cesta. V našem autě jsme byli nezávislí, udělali jsme si z něj po většinu výletu i přístřešek a všechno jsme v pohodě zvládli.

Vyjeli jsme z Prahy kolem desáté večer, během cesty se prostřídali v řízení a v 11 dopoledne už na severu Dánska čekali na trajekt. Tím převoz do Norska trvá necelé tři hodinky - a ocitnete se v Kristiansandu. To je takové malebné přímořské městečko, plné zajímavé architektury jako jsou "pouhá" dětská hřiště, obytné domy, lavičky a další. Procházeli jsme se městem do našeho Airbnb (kde jsme narazili na úžasnou norku!) a snažili se vstřebávat ty výhledy.

Druhý den byl pro nás jediný deštivý během celé cesty (což se prý vůbec nestává a my jsme za to neskutečně šťastní), ale my se vydali na jízdu z Kristiansandu ke Stavangeru, které se říká North Sea Route a po cestě jsou krásné vesničky a městečka, majáky, pláže, a je jen na vás, kde si zastavíte a projdete se. Nezpomeňte si zastavit v turistických centrech, kde si můžete vzít mapky a brožurky ke všem místům v Norsku - díky nim jsme vždy věděli kudy jet, abychom viděli to nejhezčí, přečetli si víc o těchto turistických atrakcích, nebo i našli adresy na kempy nebo časové plány trajektů.

Dojeli jsme až k plážím v oblasti Jaeren před Stavangerem, kde jsme večer přespali v autě a probudili se do krásného (sice větrného, ale slunečného) dne u oceánu. Vyrazili jsme surfovat! Každý víkend v oblasti těchto pláží funguje surfová škola, která vždy ráno napíše na svůj twitter, na jaké pláži dnes funguje, přijede s náklaďákem naloženým surfy a neoprény a půjčuje všem zájemcům. Nevím, zda je možnost zařídit si i výuku s instruktorem, my si jen půjčili vybavení. Podmínky ten den nebyly uplně dobré a naše surfové schopnosti po (pro mě) několika letech bez oceánu taky nestály za moc, takže jsme spíš strávily odpoledne plácáním se v oceánu, ale i tak to bylo super zpestření.

Kolem Stavangeru jsme strávili skoro dva dny a já osobně nevím, proč jsem nevyfotila víc fotek města, které bylo moc pěkné, malé a barevné, ale taky jsme si udělali výlet na nedaleký maják, kte kterému vede lehce dobrodužná stezka podél pláží, skalisek a výběhů krav a ovcí (v tu chvíli jsme ještě netušili kolik krav a ovcí v celém Norsku je!).

Potom už jsme se přesunuli na naší první túru a tou byl Preikestolen. V oblasti stejného fjordu je i túra na Kjaerag, ke kterému se ale musíte dostat trajektem. My si nezjistili kdy trajekt jede a zůstali v blízkosti Preikestolen. Procházka to ale byla krásná - je to něco přes 6 km a není to zas tak náročný výšlap. Výhled je ale nádherný - do celého fjordu z plošiny skály asi 25 na 25 metrů, která se vám najednou zjeví před očima.

Zdravím holky, se kterými jsme se náhodou potkaly na vrcholku Preikestolen! Zatím snad nejlepší místo, kde jsem kdy potkala sledovatelky našeho blogu :).

Roadtrip po Norsku nám zabral docela hodně času na cestách. Není tak jednoduché dostat se z bodu A do bodu B, protože fjordy vám nedovolí jet jednoduchou cestou. Kvůli tomu strávíte v autě dost času, ale upřímně? nám to vůbec nevadilo! Je to jako jedna velká vyhlídková jízda. Objíždíte fjordy, skály, nádherné mosty nebo šíleně dlouhé tunely (nejdelší co jsme jeli měl 25km!). Vyjedete například ze zatáčky a najednou vedle vás šumí obrovský vodopád. Navíc jak se posouváte na sever, mění se vám příroda před očima. Z louk a pláží na skály a hory, jezera a fjordy až k ledovcům a vysokohorským planinám!

Největší výšlap, který jsme v Norsku šli byla Trolltunga. Fotku z ní máte úplně nahoře v článku - je to takovýhle kámen (trolí jazyk), který trčí do fjordu a je z něj překrásný výhled. Abyste se k němu dostali, jdete 11km stezkou, která je občas docela náročná jak stoupáním, tak cestou po kterou jdete. Jonáš by potvrdil, že jsem to sice zvládla, ale nebyla to pro mě úplná hračka. Rozhodně si s sebou vemte dostatek vody a jídla, dobré boty a oblečení. Cesta je to ale nádherná a stojí za to! Na vrcholu se v hlavní sezóně čeká fronta na fotku na jazyku, ale díky tomu, že jsme tam vyrazili v polovině září, jsme nejen tady byli davů ušetření. Zpátky jdete stejnou cestou, celkem 22 km a trvat to může něco kolem 10 hodin, tak se určitě vypravte hned brzy ráno. Nahoře se ale může kempovat, takže pokud si nahoru vynesete stan a vše kolem toho, můžete na vrcholu přespat a probudit se do téhle nádhery - a být tam skoro sami!

Další zastávkou bylo město Bergen. Je jedno z největších a má krásný přístav i centrum s uličkami, kavárnami (my si vychutnali snídani v Kaffemisjonen).

Protože jsem čekala, že v nám v Norsku bude celou dobu pršet, sháněla jsem nějakou stylovou pláštěnku na cestu. Funkční, cool a minimalistickou. Nakonec vyhrála tahle od značky Rains, která se prodává na Zootu (minimalistické pláštěnky, batůžky, aach!), kterou jsem nakonec nosila spíš jako kabátek, protože jsme měli prostě nádherně!

Cesty trajektem byly na denním pořádku. Mezi fjordy se totiž často ani jinak cestovat nedá. Většina převozů mezi městy trvala do patnácti minut, ale musíte počítat i s tím, že ne všechny přívozy jezdí často, tak na něj můžete v přístavu chvilku čekat. Platí se většinou až na palubě a stojí v průměru 150 norských korun (jedna norská koruna jsou asi tři české).

Na ceny jste se ptali hodně a v podstatě se to dá zjednodušit na to, že všechno stojí podobně, jen jsou ceny v norských korunách - takže je všechno tak třikrát dražší. Připravte se proto na to, že vás Norsko bude stát hodně, dá se ale dobře šetřit. Nutným výdajům jako jsou trajekty, parkování, benzín, kempy či ubytování se asi nevyhnete, ale dá se dobře ušetřit na jídle - když si přivezete vlastní či budete spíš vařit a jíst jídlo z obchodu, než jíst v restauracích. Tentokrát to pro nás tedy nebyl výlet uplně za jídlem (na výjimky), ale za dobrodružstvím. Kdybych měla všechny naše výdaje zprůměrovat, řekla bych, že nás každý den vyšel tak na 2 až 3 tisíce českých korun. To je ale proto, že jsme kromě jednoho dne spali jen zadarmo v autě či za pár stovek v kempu a nemuseli jsme platit půjčení auta. Kdybyste měli ještě výdaje jako je ubytování a auto, museli byste počítat s větší útratou. Zní to jako hodně peněz, ale podle mě je cestování jedno z nejlepších věcí, za které se dá utrácet a nelitujeme ani koruny - české, norské, ani dánské :).

Městečko Alesund je asi to nejkrásnější, které jsme navštívili. Je malinkaté a z vyhlídky nad městem si na něj užijete krásný výhled. Rozléhá se na malých ostrovech a je celé obklopené vodou.

Nejsevernějším místem, kam jsme dojeli byla takzvaná Atlantic Road. Je to silnice, která vede mezi malinkatými ostrovy a spojuje tak město Kristiansund s městem Molde. Je to jeden z úkazů toho, jak Norové sice vybudují cestu (stejně tak s budovami, turistickými centry a tak podobně) ale udělají to tak, že to přírodě ještě přidá na kráse!

Stejný den jsme nakonec stihli dojet ještě k Trollstigen. To jsou serpentiny vedoucí až na vrchol hory, ze které je pak nádherný výhled na celé údolí. My dorazili přesně na západ slunce, což byl nejen nádherný výhled, ale také výhoda, protože už tam nebylo tolik lidí!
Na vrcholu se rozkládá asi nejkrásnější turistické centrum, které jsem kdy viděla. Moderní prosklená budova, pěší stezka co je krásná sama o sobě... neskutečné!

Po cestě na jih jsme se už jen zastavili podívat na fjord Geiranger, který je dokonce zapsán v dědictví UNESCO. My na něj již neměly dostatek času, ale věřím tomu, že se zde dá najít spoustu krásných túr a výhledů.

Chtěli jsme jet zpět na jih na trajekt a zjistili jsme, že nejkratší to bude vzít cestou před vnitrozemí kolem Osla. Protože jsme ještě měli čas, zastavili jsme se neplánovaně i tam a potkali se s Terkama - Tereza in Oslo a Sweet Melange, které nám udělaly průvodkyně. V Oslu se snoubí moderní architektura, ruch městského života, ale zároveň je obklopeno horami i mořem.

Budova opery je nádherná a stala se takovým meeting-pointem - přímo u moře, dá se u ní posedávat, jíst a užívat si sluníčka. Nápis War je provokativní kampaní na novou Operu a já musím říct, že i když chápu to zděšení, když se nor probudí a na jeho městě najednou visí takový nápis, tak mi to vlastně přijde geniální. Daná opera má totiž prý být šokující, tak proč ne :).

Uzavřít můžeme gastro tipem - Od Terky ze Sweet Melange jsme dostali tip na kavárny, ze kterých jsme vyzkoušeli kavárnu Java, ze které je i tahle fotografie, a která byla skvělá. Výborná káva a tento zákusek je typicky norská školní buchta. Druhým tipem byla kavárna Tima Wendelboe, kde měli opravdu špičkovou kávu, kterou jsme si i pořídili domů.

Protože jsme vtipně zjistili, že náš vyhlídlý trajekt, kterým jsme jeli po cestě tam již ukončil sezónu a nejezdí, vzali jsme cestu přes švédský Guthenburg a dánskou Kodaň, kde jsme se zastavili ve street foodové hale, která perfektně zakončila náš výlet. Tím, že jsme začali toužit po návštěvě Kodaně. Viděli jsme ji jen z tmy v neděli večer, ale žilo to tam neskutečně a slíbili jsme si, že se tam vrátíme co nejdříve!

Doufám, že se vám moje vyprávění z Norska líbilo a že se třeba podělíte o vlastní zážitky a tipy v komentářích! Nezapomeňte se kouknout i na video a hlavně - vyražte někam na výlet :).

Fotky jsou ode mě z Olympusu PEN E-PL 7 a od Jonáše z analogové Praktiky MTL-5

35 komentářů

1. Taky jsem si rikala, co se deje, kdyz jsem na instagramu z niceho nic zacala vidat fotky z Norska! Me Skandinavie taky strasne laka, ale prece jenom to neni nejlevnejsi zeme, o zimnich prazdninach se ale taky chystame prave do Kodane, kam jsem si uz dlouho prala se podivat, tak se na to moc tesim!
    Priroda je tam vsude tak i tak nadherna, o tom neni potreba mluvit a fotky rikaji svoje!
    S laskou
    Sandra ze http://www.shineoffashion.com

2. Doslvoa se teď rozplývám nad tou krásou!!!! ♥

3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

Odpovědi
    1. První článek, který jsem přečetla s otevřenou pusou. Závidím zážitky z Norska a zároveň Vám (Nicol a Jonášovi) děkuju za poslední popostrčení, které mi chybělo v odvaze, se tam také vydat. Příští rok touto dobou, to snad budou i mé zážitky. :)

Vymazat
  4. Zrovna jsem shlédla video a hned jsem se musela kouknout i na článek. Tak nádherné fotky. Moc bych se do toho Norska vydala a snad se to někdy uskuteční. :)
    Reading With Lucy

OdpovědětVymazat
  5. Krásne fotky, vlog..WAU! Snívam o tom, že aj ja raz navštívim Nórsko a keď som videla tieto fotky a vlog najradšej by som si zbalila hneď kufre a odcestovala tam ! :)

accessoriesforbeauty.com

6. Asi nejkrásnější příspěvek od Vás jak na blog, tak na youtube. Absolutně jsem se do Norka zamilovala a měla jsem slzy v očích, jak moc je mi líto, že jsem tam ještě nebyla. Máte krásné fotky i zážitky. Jsem teplomilný člověk, ale tenhle výlet mě dostal. Dostává se hned na první příčky míst, kam se chci podívat. A s tím, že cestování je skvělá investice, rozhodně souhlas!

OdpovědětVymazat
  7. Pochybuji, že takový výlet se dá pořádně popsat, to se musí zažít! Je to nádhera! Mě Norsko už dlouho láká, tak je možná na čase se rozhoupat a vyrazit!

8. Ahoj Nikčo, gratuluju k tak pěknému počasí! Norsko miluju, a tak si neodpustím pár doplnění k článku i videu:

- Preikestolen se čte [prekestúlen]
    - na Kjerag vede více cest, ta nejlepší je od turistického centra Øygardstølen, a tam se dá dojet autem (trajekt netřeba). Ke kameni jsou to pak cca 3 hodiny chůze.
    - Ålesund (s kroužkem nad a) se čte [ólesund]
    - Trollstigen neboli Trolí stezka se čte [trolstýgen], žádné š se tam nevyslovuje
    - kde jste přišli na jméno Guthenburg? To město ve Švédsku se švédsky jmenuje Göteborg, čti [jétebork], angličtina ho přepisuje jako Gothenburg.
    - pravé divoké Norsko začíná za polárním kruhem! Severní Norsko doporučuju ;-)

OdpovědětVymazat
  9. Ahoj, diky za tip:) a 2-3tis za osobu nebo dohromady? Diky, M.

10. Norsko je mojí vysněnou destinací, teď se tam těším ještě víc! Tak snad už příští rok uvidím všechnu tu krásu na vlastní oči ♥

Another Dominika

OdpovědětVymazat
  11. wow, to sú maximálne úchvatné zábery! :O naozaj pri každej fotke som sa pristavila a vstrebávala tú nádheru! výlet naozaj závidím, Nórsko je rozprávková destinácia :)

Sabi z blogu Beautiful savage

12. Hrozně jsem se na tento článek těšila a fakt, nezklamal o.O je to tam naprosto úžasný, doufám, že se tam taky brzo podívám o.O
    eLblog

OdpovědětVymazat
  13. To jsou opravdu nádherné fotky.
    Budu ráda když se podíváte na můj začátečnický blog http://cathykonar.blogspot.cz/

Děkuji Cathy

OdpovědětVymazat
  14. Baby, no tak tomuto sa hovorí nádhera!♥ žasnem úplne!
    ORLLING

15. Jeden z nejlepších článků od vás. Do Norska se chci strašně moc podívat. Máš nádherný fotky Niky.Jste strašně super😁 Pokračujte v tom co děláte♥

lifebookbymegg.blogspot.cz

OdpovědětVymazat
  16. Páni, to vypadá skvěle! teď už jen posbírat odvahu a vyrazit do té nádhery taky :O :)

17. Krásné fotky, také jsem Norsko navštívila a moc se mi líbilo. Bylo fajn znovu si ta krásná místa připomenout :-)

18. Prostě krása :) Norsko je jeden z mých životních cílů...

OdpovědětVymazat
  19. Vážne to nórsko je krásne ♥. Úžasné fotky. Určite musím nórsko navštíviť :).

20. krasa! Norsko me taky uz dlouho laka a ty fotky jsou uzasne!:)

Bridge Of Memories

21. Niky je to nádherný, norský městečka jsou hezčí, jak ty český

22. Páni, místo vypadá opravdu kouzelně. Fotky jsou úžasné a vzpomínky hádám ještě krásnější :)
    Mishele

OdpovědětVymazat
  23. Fotky jsou nádherné! Doufám, že se tam někdy dostanu... :)
    Mr. Kev

24. Norsko je prvni na nasem bucket listu ted, chceme koupit drone a udelat super video, vypada to fakt nadherne !

OdpovědětVymazat
  25. Sledujem ACOS nejaký ten piatok, ale tieto fotky sú úplne iné ako doteraz. Je tam zamiešaný nejaký analóg? Alebo je to práca výlučne Olympusu PEN? :)

26. Krásné fotky a vyprávění, vypadá to, že přidávám Norsko do svého Bucket listu.. :)

27. A můžu se zeptat kdo vás na tom jazyce vyfotil? :)

OdpovědětVymazat
  28. V Norsku je nádherná příroda. Taky bych se tam chtěla jet někdy podívat. My jezdíme s přítelem na dovolenou jedině pod stan . Člověk je pak blíž přírodě a dovolenou si tak pořádně užijeme.

29. S přítelem se do Norska letos také chystéme. Vzhledem k tomu jak je to drahé místo plánujeme, že budeme přespávat v autě. Koupili jsme si proto přes https://www.filsonstore.cz/ střešní box, aby jsme se do toho auta pohodlně vlezli.

30. Díky za inspiraci :-)

Pro budoucí využití posílám odkaz na cestopis z naší červencové cesty po Norsku - http://horama.cz/horama-pesky/norsko/